Mijn naam is Dinga Sanders (1985), en ik woon samen met mijn vriend en zoon (2011) in Lichtenvoorde. Mijn persoonlijke reis met hoogbegaafdheid begon in 2019. Terwijl ik informatie verzamelde om mijn zoon beter te begrijpen, ontdekte ik dat ik zelf ook hoogbegaafd ben. De bevestiging kwam tijdens een diagnostisch onderzoek naar AD(H)D in oktober 2019. Hoewel ik in mijn volwassenheid voldeed aan de criteria, was dat in mijn kindertijd niet het geval. De psycholoog zei: “Mijn vermoeden is dat er sprake is van hoogbegaafdheid.” De puzzelstukjes vielen samen, zeker in combinatie met mijn IQ test voor dyslexie uit 2004. Doordat ik hoogbegaafd ben en dyslexie heb, behoor ik tot de dubbel bijzondere hoogbegaafden (Neihart & Betts, 2010).
In mijn vrije tijd geniet ik van gezelligheid met vrienden en familie, zoals samen iets drinken, uit eten gaan, kletsen of wandelen. Ook bezoek ik graag een concert, festival, sauna, voetbalwedstrijd. Ik rijd graag motor en houd ik van op vakantie gaan. Andere culturen ontdekken, nieuwe prikkels, genieten van mooi weer en even ontspannen. Daarnaast vind ik het heerlijk om alleen te ontspannen met Netflix, sporten, muziek luisteren of een goed boek. Mijn favoriete boeken zijn informatief en gaan over onderwerpen als hoogbegaafdheid, coaching, het brein, gedrag, opvoeding en psychologie. Wat ik in de toekomst graag weer meer zou oppakken, is motorrijden, tennissen en hardlopen.
"Gifted girls are chameleons"
(Silverman, 2013, p.9)
Persoonlijke achtergrond en expertise
Tijdens mijn opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening begon ik in 2007 als persoonlijk begeleider op behandelgroepen voor kinderen met gedragsproblemen en diagnoses zoals autisme, AD(H)D en hechtingsproblematiek. Na 11 jaar maakte ik de overstap naar een sociaal wijkteam en later naar jeugdbescherming, waar ik werkte in het gedwongen kader met ondertoezichtstellingen en voogdijmaatregelen. Mijn focus lag altijd op de vraag: Wat heeft een kind nodig om veilig op te groeien en zich te ontwikkelen?
In 2021 werd ik jeugdconsulent bij de gemeente en startte ik daarnaast als assessor voor EVC-trajecten (Erkennen van Verworven Competenties). Vanuit een holistische benadering beoordeelde ik een professional op kwaliteiten en groeimogelijkheden. In juni 2023 koos ik ervoor mijn loondienst te beëindigen om volledig als ondernemer te werken. Deze stap kwam voort uit mijn wens om niet alleen de hulpvraag te verhelderen, maar ook zelf ondersteuning te bieden.
Mijn autodidactische kennis over hoogbegaafdheid en mijn ervaring als moeder van een hoogbegaafde zoon hebben me gemotiveerd om me verder te specialiseren. In april 2023 begon ik aan de RITHA Practitioner-opleiding aan de Radboud Universiteit, met als doel diepgaande, wetenschappelijk onderbouwde kennis over hoogbegaafdheid op te doen.
Doordat ik in 2022 de opleiding tot meisjescoach bij Elske Kolkman heb gevolgd besloot ik op mij specifieke focus te richten op meisjes. Hoewel er in de afgelopen decennia vooruitgang is geboekt op het gebied van gendergelijkheid, blijft er ongelijkheid bestaan, en beïnvloedt het de successen, ontwikkeling en prestaties van meisjes en vrouwen (Kerr & McKay, 2014; Reis & Hérbert, 2008). Het onderzoek “(On)gezien” (SCALIQ, 2024) bevestigt ook dat meiden minder snel gesignaleerd worden door leerkrachten. Uit het onderzoek komt dat 62% van de meisjes niet door de leerkracht is gesignaleerd als (mogelijk) hoogbegaafd, ten opzichte van 44% van de jongens. Wanneer talenten niet gezien worden, is er een grotere kans op een negatiever zelfbeeld en het dalen van zelfeffectiviteit (Goddijn, 2023).
Als meisjescoach combineer ik mijn expertise, werkervaring en persoonlijke inzichten om meisjes, meiden en vrouwen met (een vermoeden van) hoogbegaafdheid effectief te ondersteunen in hun ontwikkeling.